Akademickie warsztaty z projektowania uniwersalnego

Nasza Fundacja podpisała umowę o współpracy z Krakowską Akademią im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego łączącą nasze siły w propagowaniu wiedzy o korzyściach z projektowania uniwersalnego

symulator wózka inwalidzkiego. Wózek na specjalnym podwyższaniu, który jeździ w miejscu. Przed nim gra wyświetlona na wielkim telewizorze, w której poruszmy się właśnie za pomocą wózka.
uchylone drzwi do Laboratorium, wewnątrz widać z zestawy VR i osobę niewidomą z białą laską

Nauka przez doświadczenie

Zawsze skupiamy się na tym, aby nasze działania prowadziły do realnej zmiany postaw. Zarówno w życiu codziennym jak i zawodowym droga do tego prowadzi przez zrozumienie drugiego człowieka, a szerzej poprzez otwartość na inną perspektywę. 

Metody pracy łączą nas zatem z twórcami Laboratorium Projektowania Uniwersalnego na Wydziale Zarządzania Krakowskiej Akademii. Stąd decyzja o podjęciu współpracy, wymianie doświadczeń i co najważniejsze wspólnej organizacji warsztatów dla studentów i licealistów z wykorzystaniem posiadanych przez obie organizacje zdobyczy technologicznych. 

Nowoczesna technologia może stanowić pomost łączący obraz świata osób ze specjalnymi potrzebami i osób tymczasowo zdrowych. Urządzenia VR i symulatory są tak samo atrakcyjne dla graczy, którzy poszukują dodatkowych wrażeń, jak i dla OzN, które potrzebują technologii asystujących.  

Aby nowe technologie powstawały w sposób przemyślany i były gotowe do obsługi dla szerokiego spektrum użytkowników, musimy zadbać o ich uniwersalność. To oznacza wprowadzenie dostępności na wczesnym etapie projektowania, myślenie proklienckie i pracę zgodnie z regułami projektowania uniwersalnego. O rozpowszechnianie tej wiedzy i umiejętności zadbamy od tej pory wspólnie z wykładowcami Wydziału Zarządzania. 

 

Czym jest Laboratorium Projektowania Uniwersalnego?

 

Na Wydziale Zarządzania Krakowskiej Akademii im. Frycza Modrzewskiego znajduje się wspaniałe miejsce, w którym studenci i uczestnicy naszych warsztatów mogą w atrakcyjnej formie poczuć jak to jest być osobą: starszą, poruszającą się na wózku, g/Głuchą, całkowicie sparaliżowaną, z niecodzienną wadą wzroku.

Technologia stanowi tutaj doskonałą pomoc naukową. Pozwala doświadczyć barier niezauważalnych dla osób tymczasowo sprawnych i realnie wpływa na postawę przyszłej projektantki, szefa projektu czy właścicielki produktu. Mamy do dyspozycji:

  • symulator wózka inwalidzkiego i zwykłe wózki
  • stanowisko HTC vive z VR dotyczącą problemów osób starszych
  • stanowisko valve z VR dotyczącą problemów osób g/Głuchych
  • znów HTC z symulatorem wad wzroku
  • tradycyjne symulatory obciążenia i blokady stawów

Ale nie tylko o uwrażliwienie chodzi. Laboratorium ma na celu prezentację nowoczesnych rozwiązań i umożliwienie badań. Dlatego znajdziemy tutaj również:

  • eye-trackery
  • czujniki EEG
  • pracownię druku 3D
  • kombinezony do zczytywania ruchów ciała

 W Laboratorium dostępne są też komputery z oprogramowaniem Okulo produkcji Fundacji Per Aspera. 

 

mężczyzna w laboratorium korzystający ze stanowiska VR prezentującego grę o starości. Zapięty jest w uprzęż do grania w VR, na głowie ma headset HTC vive, w rękach kontrolery, do butów przypięte są czujniki umożliwiające chodzenie w VR.